Üliõpilaste kogemused ja viimase hetke soovitused

Mille kohta tegid mustandi?

Nele:  Mustandi tegin nii lugemis- kui ka kirjutamisülesande kohta. Tundub, et sageli on õpilastel arvamus, et lugemisülesande lahendamiseks mustandit vaja teha pole. Mina seda ideed ei poolda, sest mustandi kirjutamine aitas vähemalt minul kogu vastust iseendale selgemaks mõelda ja lõpuks jõudsid puhtandisse palju paremad mõtted kui mustandisse.
Mailis: Mina tegin ka mõlema ülesande kohta mustandi. Panin mustandisse kirja kõik mõtted, mis pähe tulid, ja sealt edasi minna oli juba palju lihtsam.
Lauriina: Eksamil on tõesti piisavalt aega, et kirjutada nii lugemis- kui ka kirjutamisülesande jaoks mustand.  Mina tegin seda ka, et vältida liigset sodimist.


Lauriina Targijainen, 82 punkti, 2019

Marri-Mariska: Mina tegin ka kõikidele ülesannetele mustandid, sest tavaliselt tuleb hiljem mõtteid juurde ja neid saab puhtandisse lisada.
Triin: Muidugi tegin mustandi enne kirjandit. Sinna kirjutasin oma märksõnad, näited ja lõpuks terve teksti. Kui pealkirjaks oli mitu varianti, panin ka need kirja, sest visuaali nägemine oli otsustamisel abiks. Lugemisülesande täitmist ma väga hästi ei mäleta, aga usun, et kirjutasin mustandisse mingid põhiideed, mille unustamisega ei saanud riskida.
Janek:  Mina tegin alguses mõttekaardi, mõtlesin probleemipüstitusele, väidetele. Kirjandi teema oli iseendaks jäämisega seotud, seega nägi mu mustand välja kaardina, kus oli argumente iseendaks jäämise ja muutumise kohta. Kui ma ei eksi, siis tõin näiteid Ivan Oravast ja Draamateatri “Väljaheitmisest”.


Janek Vaab, 86 punkti, 2018

Mis järjekorras ülesandeid lahendasid?

Nele: Alustuseks vaatasin üle kõik tekstid, et endale kõige sobilikum lugemiseks välja valida. Seejärel tegin lugemisülesande ja kirjutamisülesande mustandid. Kõige viimase sammuna asusin mustandeid üle vaatama ja töödele puhtandeid kirjutama. See ülesannetega vaheldumisi tegelemine andis aega, et lõpuks puhtandis kõik mõtted parimas sõnastuses ja loogilises järjestuses kirja panna.
Triin:  Mina võtsin kõigepealt ette lugemisülesanded. Küsimusi hakkasin läbi võtma järjekorras, aga kui millelegi esimese hooga vastust ei leidnud, siis liikusin järgmise juurde, et lihtsamad eest ära saada ning hiljem ülejäänutega tegeleda. Sellisel juhul on teksti juba rohkem analüüsitud ja küsimused, mis enne rasked tundusid, võivad suurema vaevata vastused saada. Seejärel liikusin kirjutamisülesande juurde, vaatasin üle kõik teemad ja nende materjali, kaalusin pisut ning tegin valiku. Sellele järgnes kirjandi kavandamine, kirjutamine ja kontrollimine.
Marri-Mariska: Mina alustasin ka algul lugemisülesandest, siis tegelesin kirjandiga, siis uuesti lugemisülesandega. Sellisel viisil tegemine aitab puhata eelnevast ülesandest ja annab uut tehes ideid juurde.
Janek: Alustuseks lugesin kõik variandid ja lugemisosa ülesanded läbi. Leidsin kõige sobivama kirjutamisülesande ja alustasin sellest. Kui juhe kokku jooksis, tegin lugemisülesandeid.
Kristjan: Mul olid lugemis- ja kirjutamisülesanne erinevatel teemadel. Alustasin lugemisest ja lõpetasin kirjutamisega.


Kristjan Pärnmets, 93 punkti, 2018

Kas sinu jaoks oli keerulisem lugemis- või kirjutamisülesanne? Miks?

Nele: Keerulisem oli lugemisülesanne. Selle juures oli rohkem pisiasju vaja tähele panna, olla kindel, et kirja saavad ammendavad ja selged vastused. Olen alati olnud suur kirjutaja ja seetõttu oli kirjutamisülesanne minu jaoks ka eksamil nauditavalt kulgev protsess. Teadsin, et kui kirjutamisülesandele õigesti lähenen, kirjandusest näiteid toon ja teemat arutledes avan, ei saa ju õigupoolest midagi valesti minna.
Mailis: Kindlasti lugemisülesanne, sest seal peab olema väga tähelepanelik, mida sinult küsitakse. Kirjandis saab olla loovam.


Mailis Saul, 92 punkti, 2016

Lauriina: Minu jaoks oli lugemisülesanne raskem, mille tõttu ma alustasin ka sellest. Mulle on oma mõtteid paberile kirjutada lihtsam, kui lugeda kellegi ridade vahelt teise mõtteid ja neist aru saada.
Kristjan: Minu jaoks oli ka lugemisülesanne keerulisem, sest nii mõndagi vastust oli tekstist raske leida ning need ei olnud võib-olla nii ammendavad, kui oleksid võinud olla. Aga tulemuse põhjal tuli välja, et sain sellega hästi hakkama.
Marri-Mariska: Minu jaoks oli keerulisem kirjutamisülesanne, sest ülesanded ei sobinud mulle ja erinevalt koolis kirjutatud kirjanditest oli mul liiga palju mõtteid ning ma ei suutnud neid õigesti suunata.
Janek: Kirjutamisülesanne oli keerulisem. Lugemisosas on ju kõik vastused olemas – leia ainult üles! Aga katsu sa kirjutada teksti, kus mingi mõtteterakene sees!
Triin: Nii ja naa. Lugemisülesannetes kippusin üle mõtlema, sellega tegin oma elu raskeks. Harjutamisel sattus seetõttu ikka mõni vale vastus sisse, aga ma sisendasin endale, et see ei ole tuumafüüsika, ja eksamil läks lõpuks kõik ilusti. Kirjutamisülesannetes kartsin teemavaldkondi. Kuna trenni oli palju, siis maiks pole kirjutamine ise midagi keerulist, pigem oli alati küsimus, kas mul ikka on piisavalt häid näiteid. Mõlemal ülesandel olid oma lihtsamad ja keerulisemad osad, aga eksamiks valmistumisel õppisin nendega toime tulema.


Triin Aasa, 2019

Missugusest varem loetud tekstitüübist või tekstist sul eksamil kõige rohkem kasu oli?

Mailis: Enne eksamit lugesin väga palju uudiseid, just aktuaalseid teemasid, kuna kirjandis on vaja tuua konkreetseid näiteid. Ja sellest lugemisest oli väga palju kasu. Kuna kirjand, mille ma valisin, oli loodusteemaline, sain ühe näite just varem loetud uudisest.
Triin: Lugemisosas oli mul kasu varasemate aastate ülesannete lahendamisest, sest nende abil saab erinevaid tekste ja tekstitüüpe analüüsida, seega eksamil midagi üllatusena ei tulnud. Kirjutamisülesannetes oli näidete toomisel peamiselt kasu arvamusartiklitest ning uudistest. Muidugi oleneb teemast, lugesin igaks juhuks ka ilukirjandust.
Nele: Mul oli kõige rohkem kasu varem loetud ilukirjandustekstidest. Need aitasid paremini lugemisülesannet mõista ja ka kirjutamisülesandele julgemalt läheneda, sest teadsin, et tegelikult on võimalik absoluutselt igast raamatust mõni asjalik näide leida.
Kristjan: Minul täpselt samuti! Eriti need raamatud, mida ma viimasel aastal olin lugenud, näiteks ka reisikirjad jms. Ühtlasi olin gümnaasiumi lõpuklassis õpetaja palvel lugenud erinevaid artikleid ning teinud nendest kokkuvõtteid.
Janek: Kuna teema oli iseendaks jäämise kohta, siis tuli mul mõelda tekstidele, mis puudutasid mingil moel identiteeti. Sellised arutlused on aga pikemad ja novelli neid vist ära ei mahuta. Romaanidest on selles suhtes kasu, et seal on enamasti erinevamaid tegelasi – kui ühe tegutsemine su väidet ei toeta, siis mõne teise oma ikka.
Marri-Mariska: Kõige rohkem oli kasu teiste õpilaste kirjandite lugemisest. Ma arvan, et ma ei teinud oma kirjandis neid vigu, mida olime teiste õpilaste kirjandites parandanud.


Marri-Mariska Tammepõld, 76 punkti, 2019

Mis on sinu viimase minuti soovitus või hea soov peatsele eksaminandile?

Janek: Kui jõuate veel novelle lugeda, siis lugege! Toomas Vindi “Kahekesi” võib anda huvitavaid mõtteid. Ja puhake enne eksamit ikka hästi välja!
Lauriina: Palun, kallis eksaminand, vali kirjutamisülesanne selle järgi, mille kohta oskad tuua kõige rohkem ja paremaid näiteid ja ära unusta lisada kirjandile pealkirja!
Mailis: Loe palju uudiseid, päev enne eksamit puhka korralikult välja, eksamile minnes hinga sügavalt sisse-välja, keskendu ja ole rahulik – nii tulevad paremad mõtted!
Marri-Mariska: Kui saad kohta valida, ära istu ette. Peale eksamitegijate võivad ka pealtvaatajad häirivad olla.
Triin: Korda õigekirjareegleid, otsi näideteks materjali eri valdkondadest, loe oma vanu kirjandeid. Kindlasti puhka, püüa säilitada rahu, mine eksamile positiivsete mõtetega ja ära kahtle endas!
Kristjan: Mitte keegi ei pane pahaks, kui sa valid enda arvates kõige-kõige lihtsamad ülesanded, isegi kui sa saaksid raskematega hakkama — eksam on üheti proovilepanek, kuid teistpidi ka oma võimete tundmine.
Nele: Ära sea endale liialt madalaid eesmärke ja ära lase kellelgi endale öelda (isegi oma emakeeleõpetajal mitte!), et eesti keele eksamil pole võimalik maksimumpunkte saada – on küll, pinguta, sa saad sellega hakkama!


Nele Karolin Lindlo, 100 punkti, 2019

Eksamieksperdid näitavad eksamipäeva varahommikul, kuidas nad teile pöialt hoiavad.

Küsis Külli Habicht. Vastused kogus Agnes Lea. Toimetas Ilona Tragel.
Vastasid eesti keele eriala üliõpilased Nele Karolin Lindlo, Marri-Mariska Tammepõld, Triin Aasa, Mailis Saul, Lauriina Targijainen, Janek Vaab, Kristjan Pärnmets, Lauriina Targijainen